-->

Thursday 14 March 2013

TERCIPTA UNTUKKU >> BAB 1


Entah kenapa hari ini aku rasakan bagai jauh benar hatiku di bawa pergi. Pandanganku jua terasa jauh menembusi bukit bukau yang  ada dihadapanku. Terasa lemah kadangkala memikirkan tentang kehidupanku. Bagai terhakis sudah kesabaran yang selama ini aku pupuk. Bagai terhenti sudah semangat yang aku belai selama ini. Tidak mahu lagi mengukir cinta.. tapi aku tahu… sejauh mana kakiku melangkah pergi.. sejauh mana fikiranku melayang jauh.. sejauhmana ku buang perasaan ini.. hakikat yang aku harus terima…wujudnya aku kerana cinta.. perginya aku suatu hari nanti jua kerana cinta.
Ya Allah Ya Tuhanku, berikanlah kekuatan padaku dalam meniti setiap ujian dariMu. Kukuhkanlah semangatku dalam menghadapi dugaan dariMu. Kerana aku sedar. Engkau Maha Mengetahui dalam segala hal. Segala ujian ini Engkau berikan pada hambaMu mengikut kemampuannya. Semoga aku masih kuat menghadapi segala ujian yang dating dariMU.
“ Kasih, kenapa duduk di sini. Sejuk.. nanti demam. Kan doctor dah pesan, jaga kesihatan tu,” lamunanku terhenti apabila ada suatu suara yang aku kenali menegurku. Aku hanya mampu mengukirkan senyuman. Bagaikan tiada kata yang mahu terucap dariku. Dan aku hanya membiarkan pemilik suara itu menolak kerusi rodaku kembali ke dalam rumah.
Rumah ini bagaikan sebuah muzium bagiku. Bukan kerana ia hanya lah sebuah rumah using. Tidak… rumah ini begitu agam bagiku. Setiap sentuhan dalam pengubahsuaian rumah itu begitu agung bagiku. Biarpun bertahun, biarpun dimamah usia. Aku mahu segalanya berada di tempatnya. Rumah ini ada kenangan terbaik bagiku. Tiada di tempat lain. Tidak mungkin. Segalanya ada di rumah ini. Aku dapat rasakan dia sentiasa ada dengan aku. Suaranya, sentuhannya, gelak tawanya, rajuk tangisnya…

(BERSAMBUNG....)

No comments:

Post a Comment

cerita dari hanyadiah