-->

Thursday 14 March 2013

TERCIPTA UNTUKKU >> BAB 2


“ Kasih, jangan menitiskan airmata ini sayang. Abang dah tak sanggup melihatnya. Berhenti  dari menitiskan air mata ini seperti Kasih berharap mereka akan kembali,” terkesima aku seketika ketika jari jemarinya menggeletar mengesat airmataku. Terkaku aku seketika ketika suaranya yang selama  ini mendatar, penuh lemah lembut bergetar dengan nada yang akan tegas.
“Kasih, mereka telah pergi  setahun yang lalu. Sampai bila Kasih perlu begini. Kasihanilah abang. Abang dah tak mampu terus begini.  Abang tak mampu melihat kasih terus begini. Meratapi mereka yang telah pergi. Lepaskan mereka pergi Kasih,” semakin penih hatiku mendengar rintihan dari insan ini. Terpanah hatiku ketika ku merasakan setitik demi setitik air mata seorang lelaki ini jatuh di tanganku yang digengam erat.
Lelaki ini adalah suamiku. Suami yang aku tak pernah letakkan ia di hatiku. Suami yang tak pernah mahu ku pandang dengan kedua mataku. Tapi hari ini.. air matanya membuatkan aku seperti insane berdosa. Derhakanya aku membuatkan seorang suami menitiskan air mata. Ya Allah. Sebegitu lama aku mengetepikan suamiku. Sebegitu lama aku menolak syurga di bawah telapak kakinya.. berdosanya aku kerana memperlakukannya sebegitu.
Aku tahu kita takkan sedar bagaimana seseorang itu boleh hadir dalam hidup kita. Selalunya orang yang kita tidak pernah jangka itu lah pasangan yang akan bersama kita hingga akhir hayat. Cuma… aku tidak sanggup meletakkan dia di hatiku, dan aku juga tidak mampu melihatnya dengan mataku. Bagaimana aku mampu melihat dirinya dengan mata kakak kembarku sendiri, bagaimana aku mahu letakkan dia di hati sedangkan hati ini milik orang yang aku cintai? Aku menolak dari melakukannya. Aku mengelak dari mencuba.
“ Kasih, beritahu abang, mengapa selama setahun lebih ini Kasih tak mahu langsung menatap wajah abang. Mengapa Kasih tidah mahu memberi peluang pada hati Kasih untuk menyintai abang?” akhirnya terluah jua pertanyaan ini dari mulut suamiku.
(BERSAMBUNG....)

No comments:

Post a Comment

cerita dari hanyadiah